prijsstelling
-Met veel verschillende factoren rekening houden
- Kostengeoriënteerde prijsstelling;
Verkoopprijs door kosten die bedrijf verwacht te maken, door winstmarge te berekenen ontstaat verkoopprijs.
- Concurrentiegeoriënteerde prijsstelling;
Kijken naar verkoopprijs concurrentie. Bij producten die licht afwijken is het zeer belangrijk om naar de concurrenten te kijken
- Vraaggeoriënteerde prijsstelling
Vooral op de marktvraag gelet. Hoge vraag, hoge prijs en lage vraag, lage prijs. Met een octrooi kan dat bedrijf zelf de prijs bepalen, vraag en aanbod bepalen uiteindelijke verkoopprijs
- Geïntegreerde prijsstelling
Kijken naar kosten en marktmogelijkheden, break-even analyse om te kijken hoeveel afzet nodig is om de kosten te dekken. Vaste kosten: vast personeel, huur e.d. variabele kosten zijn kosten aan de productie gebonden. Hoe meer productie, des te meer variabele kosten er zijn.